Allt fler konsumenter vill göra hållbara val, men hur säljer man egentligen mat som både är bra för planeten och lönsam för en organisation? Det blir allt viktigare att alla delar av livsmedelskedjan känner till vikten av hållbarhet. Vi pratar med Lisa Laurell, co-founder på Oh Mungood och kursledare för utbildningen Sälja hållbar mat, om en växande trend och en kompetens som efterfrågas allt mer på marknaden.
”Hållbarhet är viktigt. Jag har förstått att det genom något så basalt som vad vi äter går att göra så mycket för planeten, utan att behöva göra några större uppoffringar på kvaliteten på livet,” säger Lisa Laurell.
Efterfrågan på hållbar mat växer i takt med att konsumenter söker produkter som är ekologiska, hälsosamma och etiskt producerade. För att uppnå lönsamhet, och samtidigt bidra till en hållbar bransch, behöver livsmedelssektorn och restaurangbranschen kompetens inom marknadsföring, försäljning och affärsutveckling med koppling till lönsamhet och hållbarhet.
”Livsmedelssektorn är en enorm motor för svenskt näringsliv och export. Närmare 400 000 personer är anställda inom sektorn, och branschen omsätter över 202 miljarder kronor. Här finns det jobb. Därför är det viktigt att fler människor inom branschen har rätt kompetens.”
Varför är det så viktigt med hållbar mat?
”För för mig är hållbarhet en större fråga som handlar om att mänskligheten inte äger planeten, utan att vi behöver förstå att det är naturen som är den sanna ägaren och att det är vi som får lov att vara här. Vi behöver alla ställa oss frågan: hur kan vi leva och äta så nära naturen som möjligt?”
Varför är den kunskapen viktig inom hela livsmedelskedjan?
”Istället för att börja från början och framåt i en livsmedelskedja tycker jag det är intressant att titta på det omvänt – och börja med oss själva. Det smakminnet som väcks när du doftar stekt lök i smör, eller den där bilden du blir inspirerad av i sociala medier som får det att vattnas i munnen,” förklarar Lisa och fortsätter:
”Vi behöver fler personer inom branschen som ser till att rätt typ av råvaror hamnar just där på din tallrik. Det behövs en person som odlar råvaran, en annan som kan distribuera den och någon som väljer att lägga fram den i disken så att du ser den. En person som kommunicerar med dig så att du hittar den och någon som validerar att det är något bra för dig och planeten. Det behövs personer i hela livsmedelskedjan som förstår vikten i att göra de hållbara valen mer tillgängliga för dig, så att du väljer att steka en hållbar lök eller att testa nya recept som du även delar med andra andra.”
Varifrån kommer ditt eget intresse för mat?
”Kanske var det salladerna jag och mina syskon tävlade om att göra till middag, eller när jag var 14 år och blev vegetarian. Med föräldrar som inte visste vad det innebar och hårt presterande inom idrott var jag tvungen att själva lära mig om växtbaserad näring. Men främst så har det varit njutning kring matbordet hela min uppväxt. Festerna med släkten när vi barn tryggt somnade under bordet till ljudet av tredje rätten. Alla de restauranger jag jobbat på med otroliga kockar som visat mig deras knep och favoriträtter. All mat jag själv har fått privilegiet att fritt testa. Jag gjorde en drivkraftsanalys en gång. Den visade att ’ätande’ är min främsta medfödda drivkraft. Tur jag gillar att röra på mig också.”
Vad kan man förvänta sig efter avslutad utbildning?
”Det kommer att vara ett gediget nätverk du hamnar i. Folk som genuint vill förändra vårt matsystem till det bättre. Genom att rusta sig med kunskap och dela sina erfarenheter med varandra kommer du kunna få ny energi att jobba med förändring. Du kommer få konkreta verktyg från branschkunniga som redan gjort flera resor och lärt sig en massa. Du kommer också få testa på dina färdigheter.”
”Jag ser framförallt fram emot att få analysera och diskutera. Vad är ett stark varumärke? Hur bryter vi igenom de icke-fungerande kedjorna i systemet? Hur funkar affärsstrategi i praktiken? Det och mycket mer kommer vi att hinna gå igenom.”
Utbildningen sälja hållbar mat lär ut marknadsföring, försäljning och affärsutveckling för livsmedels- och restaurangbranschen. Kursen är på distans under 10 veckor med platsträffar i Göteborg eller Boden. Kostnadsfri YH-utbildning med rätt till CSN. Ansök senast 13 oktober. Kursen startar den 24 november. Läs mer och ansök här


