Konstnärlig praktik i digitala miljöer
1 december – 17 april | Kan kombineras med arbete | Distans

Kliv in i det digitala ekosystemet

Din konstnärliga vision är stark. Du har alltid många idéer. Men karusellen snurrar snabbt, och det kan kännas svårt att hoppa på. Den här kursen ger dig de digitala verktygen och det kreativa självförtroendet att sätta igång meningsfulla projekt online.

Intervju med Ola Janson som är huvudlärare på kursen.

Det här tror vi om dig som söker

Vi tror att du har hållit på ett tag. Vi tror att du drivs av en stark passion att få utlopp för dina tankar och din kreativitet. Du kanske inte har den bästa datorn, den senaste mobiltelefonen eller är särskilt intresserad av teknik. Det räcker att du är nyfiken och vill prova nya saker. Vi tror också att du har ett livspussel och att vår kurs tillåter alla delar av ditt liv att få ta plats.

Efter avslutad utbildning kommer du att ha:

Utforskat flera digitala verktyg anpassade efter dina behov.

Kartlagt olika finansieringsmodeller och marknadsplatser.

Fördjupat dig i ett eget projekt där du omsatt det du lärt dig i praktiken.

Om utbildningen

Utbildningen består av fyra kurser, inklusive ett projektarbete där du fördjupar dig inom ett eget område. Kursinnehållet anpassas i hög grad efter gruppens behov och önskemål. Vi har begränsad lektionstid tillsammans, och det vore ineffektivt att ägna tid åt något som gruppen inte har något verkligt intresse för. En viktig del av utbildningen är att du som student har en tydlig bild av vad du vill uppnå. Det finns goda möjligheter att ändra riktning under utbildningens gång, men en tydlig bild av dina mål kommer att hjälpa dig.

Digitala verktyg för kreativt skapande (ca 6 veckor)
Introduktion till verktyg för bild, ljud, AI och interaktivt berättande. Syftet med kursen är att täcka ett brett område där klassen delas in i olika grupper som fördjupar sig i olika kategorier av verktyg. Vi kommer uteslutande att arbeta med open source eller prisvärda tjänster.

Från konstnärlig idé till affärsidé (ca 6 veckor)
Koppla din konstnärliga praktik till digital affärsutveckling och finansiering. Detta block handlar om ekonomi. Vi tittar på olika sätt att finansiera, sälja och utveckla affärer. En stor del kommer att handla om den för många obehagliga aktiviteten att sälja sig själv. 

Upphovsrätt och juridik i digitala miljöer (ca 2 vecka)
Grundläggande kunskap om upphovsrätt, AI-juridik och etiska aspekter. Detta gäller alla typer av produktioner och innehåll som publiceras. Vi går igenom upphovsrätten i olika länder, hur man kan skydda sitt innehåll och samtidigt göra det tillgängligt.

Praktisk tillämpning av digitala verktyg (ca 6 veckor)
Självständigt projektarbete kopplat till din egen konstform eller idé. Under detta moment får du som enskild student möjlighet att fördjupa dig inom ett verktyg, en marknadsplats eller något annat som passar dina mål med utbildningen.

Pedagogiskt upplägg och studietakt

Utbildningen motsvarar 10 veckors heltidsstudier (50 YH-poäng) och ges på distans med en fysisk träff på en plats som bestäms när utbildningen startar.

Vi har 3 timmar schemalagd lektionstid, men det förväntas av dig som student att du lägger minst 3 timmar i veckan utöver det. Det kommer finnas material , övningar och inläsning som överstiger det men det är beroende på din ambitionsnivå. De 3 värdefulla timmarna vi har tillsammans kommer inte att ägnas åt föreläsningar, slides eller filmer. Vi kommer istället att fokusera på workshops, övningar och handledning.

Vi kommer att arbeta både individuellt och i grupp. Inlämningar kommer att utvärderas både kollektivt och av de inblandade lärarna.

Utbildningen sker på distans, vilket i princip innebär att lektionerna bedrivs via webbkamera över internet. Detta format är krävande och lektionerna är 45 minuter långa med pauser emellan.

Mycket lite, om något alls, av vår gemensamma tid kommer att ägnas åt att visa eller arbeta med digitala verktyg.

Omfattning: 50 YHP
Studieort: Distans via dator med 1 platsträff i verkligheten
Utbildningsstart: 1 december 2025
Studieform: Lektioner via dator ca 3 tim/vecka. Din ambitionsnivå avgör hur många timmar du lägger mellan lektionstillfällena men minst 3 timmar till i veckan. En platsträff i januari. Vissa lektioner kan förekomma på kvällstid.
Studietakt: Det är svårt att beräkna i procent då det beror på din ambitionsnivå.
Studiestöd: berättigar till studiemedel (CSN)
Språk: svenska (vissa lektioner är på engelska)
Krav på tidigare yrkeserfarenhet: Verksam minst ett år inom kulturella och kreativa näringar på hobbynivå eller som försörjning.
Sista ansökningsdag:Vi har fortfarande platser kvar men först till kvarn gäller tills utbildningen är fullbelagd.

Intervju med Ola Janson – lärare på utbildningen

I nära samverkan med branschen

Följande aktörer har varit involverade i framtagningen av utbildningen och stödjer kompetensbehoven på arbetsmarknaden:


Sara Kulturhus (Skellefteå), Tornedalsteatern (Pajala), Giron Sami Tehter (Kiruna), Kulturakademin (Göteborg), BD Pop (Luleå), Region Norrbotten – avdelningen för regional utveckling, Kulturenheten (Luleå), Näringslivskontoret Luleå kommun (Luleå), Konsthall Tornedalen (Vitsaniemi), Danscentrum Norr (Luleå), Piteå Science Park (Piteå).

Fredrika Johansson
Projektledare, Piteå Science Park

”Många konstnärer och kulturutövare behöver stärka sin förmåga att skapa nya affärsidéer som de kan leva på. Genom kompetensutveckling inom digitala verktyg kan konstnären/kulturskaparen öppna upp för att verka i den digitala sfären.”

Vanliga frågor

Här följer några invändningar som ofta får folk att tveka.

Jag har ett livspussel som heter duga. Hur ska jag få ihop det här?
Tanken med utbildningen är att du skall kunna kombinera den med ett heltidsjobb. Därför säger vi att det krävs någonstans mellan 6-20 timmar totalt per vecka. Av dessa är 3 timmar schemalagd, lärarledd undervisning online och ytterligare 3 timmar för att förbereda sig inför nästkommande undervisingstillfälle. De resterande 14 timmarna är det ditt livspussel och ambitionsnivå som avgör hur mycket du kan spendera.

Jag vet inte riktigt om jag skulle kalla mig konstnär
Vi kommer inte avkräva kursdeltagare på arbetsprover. Innehållet i kursen riktar sig till personer som verkar i kultursfären. Om du varit verksam där i över ett år så kommer du passa in fint.

Jag gillar inte allt fokus kring AI just nu. Hur ser ni på det?
Vi är långt ifrån några AI-evangelister. Vi kommer inte alls att gå in på AI-tjänster som ersätter kreatörer. Däremot kommer vi att fokusera på områden där du kan få hjälp av AI att göra saker som du kanske inte tycker är så roliga.

Utbildningens underlag verkar vara centrerat kring norra Sverige?
Underlagen för ansökan att starta upp utbildningen gjordes samtidigt som andra utbildningar vars verksamheter var centrerade kring norra Sverige. Det finns dock inget krav på att ha någon anknytning till detta område.

Min dator är inte direkt ny, vad krävs för att gå utbildningen?
Det kryptiska svaret blir att det beror på vad du har för mål med utbildningen. Om ditt mål är att själv jobba med t ex videoredigering så behöver du en maskin som klarar det. Om du främst är intresserad av öppna en webb-shop så räcker det med en dator som klarar av det mest grundläggande.

Är utbildningen studiemedelsberättigad?
Ja, eftersom det här är en yrkeshögskoleutbildning som är godkänd av Myndigheten för yrkeshögskolan, omfattas den automatiskt av CSN:s regler för studiestöd, vilket betyder att du har möjlighet att ansöka om studiemedel från CSN under hela studietiden. Studiemedel består av bidrag och lån, och du väljer själv om du vill ansöka om båda delarna eller endast bidragsdelen.

Ansök eller ställ frågor

Vad roligt att du har scrollat hela vägen hit!

Vid frågor som rör allt praktisk kring antagningen, kontakta Per Myrén på per@almostthere.se Om du har frågor om utbildningens innehåll kontakta vår huvudlärare Ola Janson på ola.janson@almosteducation.com