Den 1 december startar två kostnadsfria kortkurser: ”Sälja hållbar mat” och ”Navigera ett hållbart matsystem”.
Kurserna leds av några av de mest inspirerande branschpersonerna inom hållbar mat idag: Lisa Laurell, medgrundare av Oh Mungood och
Corina Akner som driver VÄRT – sustainable food lab och har fantastiska föreläsare från branschen.
Eller vad sägs om:
◾ Olga Grönvall Lund, grundare och generalsekreterare för Reformaten kommer att föreläsa i kursen: ”Från lose–lose–lose till win–win–win: Hur vi skapar matmiljöer som möjliggör hälsa, mening och njutning?” Det här är inte en kurs om vad du ska äta – det är en kurs om hur vi skiftar arbetssätt i omställningen av matsystemet, från reaktivt och stuprör till holistiskt och förebyggande. Alla – inte minst barn – har rätt att leva i matmiljöer som möjliggör hälsosam och hållbar produktion och konsumtion. Vi går från singular till plural, från skuld på individen till ansvar i strukturerna. Vi pratar makt, pengar, jord och hälsa; hur andra länder går före; och varför integritet, lust och brådska behövs nu.
◾ Anneli Hansson, Brand & Marketing Strategist/ TEDx Speaker/ Founder Brand Rebels for Good kommer att föreläsa i kursen: ”Hur skapar man ett varumärke som människor faktiskt bryr sig om? Och hur skiljer man sig från alla andra som också säger att de vill rädda planeten?” I den här föreläsningen delar Anneli med sig av sin erfarenhet från att arbeta med Lantmännen och över 70 startups inom hållbar matproduktion. Hon berättar om varför positionering är kärnan i ett starkt varumärke, hur man hittar sin unika plats på marknaden och hur små handlingar kan skapa stor skillnad- för både människor, planeten och affären.
◾ Maja Risholm, Kommunikatör och hållbarhetsstrateg- Våra barns klimat har ett stort personligt engagemang och brinner för att kommunicera hållbarhetsfrågor för att få fler privatpersoner och företag att ställa om. Under flera år har hon arbetat med hållbarhetsfrågor i olika team och på olika arenor. Det har gett henne en bred erfarenhet om utmaningar och möjligheter kopplat till omställning, både inom näringslivet och i civilsamhället. Maja kommer föreläsa om hur vi kommunicerar hållbarhet på ett transparent och engagerande sätt.
I takt med nya direktiv ställs allt högre krav på miljöpåståenden. Samtidigt behöver vi mer än någonsin öka takten i klimatomställningen och uppmuntra till mer medvetna val. Hur hittar vi balansen i kommunikationen och undviker såväl greenhush som greenwash?
◾ Agnes Backegårdh, VD på kommunikations- och designbyrån Where is my pony kommer att föreläsa i kursen: ”Omfattningen bakom en produkt och vad som krävs för att låta det hållbara växa.” Kursen handlar om att arbeta med hållbara produkter handlar ofta om ansvar och närhet. Det är bra, men kanske inte tillräckligt. Den här föreläsningen visar hur hållbarhet kan bli en drivkraft för både affär och utveckling, och hur komplexiteten bakom varje produkt kan bli en källa till förståelse, innovation och förändring. Verklig förändring kräver både ansvar och riktning; att vilja göra rätt, och att kunna ta plats. Vi gör en spännande övning där vi analyserar alla aktörer som inbäddade i en produkt och hur vi kan förhålla oss till det.
◾ Josefina Hillman, Nordic Account Director & Strategisk Projektledare, Redgert Comms kommer att föreläsa i kursen: ”Hållbara varumärken – så bygger du hållbara varumärken med PR, storytelling och omvärldsdriven idéutveckling”. Kursen ger en praktisk och inspirerande introduktion till hur starka och hållbara varumärken byggs idag – bortom loggor, slogans och reklambudskap. Vi utforskar hur exempelvis hållbarhetsbudskap kan förvandlas till engagerande berättelser och kulturella initiativ som får genomslag i både media och sociala kanaler. Kursen avslutas med en workshop där deltagarna – indelade i små grupper – tar fram en omvärldsdriven PR-idé för ett hållbart matvarumärke.
◾ Mikael Selin grafisk designer och geniet bakom förpackningar som Fritelli Gradelli och massor av mat som vi älskar. Han kommer föreläsa om ”Hur skapar man förpackningsdesign så att de säljer? Hur går processen till?” Och hur kan vi lära oss av alla Mikaels lyckade förpackningar.

