
Sälja hållbar mat
Lär dig marknadsföring, försäljning och affärsutveckling för livsmedels- och restaurangbranschen.
Omfattning: 50 YHP (ca 20 veckor, 50%)
Studieort: Distans med platsträff i Boden och/eller Göteborg
Utbildningsstart: November 2025, Mars 2026 (prel)
Studieform: Distans med platsträffar
Studietakt: 50%
Språk: svenska
Krav på tidigare yrkeserfarenhet: 1 år heltidsarbete
Sista ansökningsdag: TBA
Utbildning – Sälja hållbar mat
Kompetenser efter avslutad utbildning:
- Utforma och presentera en affärsplan samt en ekonomisk strategi anpassad för investerare och finansiella bidrag.
- Säkerställa att verksamheten följer gällande regelverk och standarder för hållbar matproduktion.
- Kommunicera och samarbeta effektivt med olika aktörer inom livsmedelsbranschen för att skapa långsiktiga affärsrelationer.
Målgrupp för utbildningen:
Målgruppen för utbildningen är både personer som arbetar med hållbar matproduktion eller försäljning av mat, till exempel bönder, chefer och medarbetare i livsmedelsbutiker och restauranger samt innovatörer inom matproduktutveckling.
Utbildningen riktar sig även till personer som har bakgrund inom försäljning, marknadsföring eller affärsutveckling, som har vill lära sig om de specifika utmaningar som finns inom matbranschen
Om utbildningen
Företag inom livsmedelssektorn och restaurangbranschen har ett växande behov av kompetens inom marknadsföring, försäljning och affärsutveckling för att kunna bygga upp en lönsam affärsverksamhet. För att ta sig in på marknaden krävs förståelse för livsmedelsbranschens komplexa struktur.
Efterfrågan på hållbar mat växer i takt med att konsumenter söker produkter som är ekologiska, hälsosamma och etiskt producerade. För att nå ut med sitt budskap till denna målgrupp behövs de kunskaper som utbildningen ’Sälja hållbar mat’ ger.
För att kunna sälja hållbar mat krävs en stark berättelse ”och för att kunna berätta den behövs kunskap om råvaror och deras klimatpåverkan som ett fundament, för att kunna argumentera för varför viss mat bör väljas framför annan” säger
Corina Akner, VÄRT.
Många konsumenter är intresserade av att göra ekologiska val och därför behöver företagen kunna berätta sin hållbarhetsberättelse på ett trovärdigt och attraktivt sätt. Genom att lyfta fram hur man arbetar med hållbarhet, vilket inkluderar faktorer som vattenförbrukning, jordhälsa, biologisk mångfald och klimatpåverkan, kan man stärka sitt varumärke och attrahera nya kundgrupper, säger Maja Berggren, CHARM-fabriken
Utbildningens upplägg
Undervisningen leds av yrkesverksamma experter inom hållbar matproduktion, marknadsföring och affärsutveckling. Grundläggande kunskaper om matproduktionens påverkan på miljön, certifieringar, lagstiftning och marknadsstrukturer undervisas av yrkesverksamma specialister inom livsmedelsbranschen.
Kopplingen mellan hållbar mat, affärsutveckling och marknadsföring löper som en röd tråd genom utbildningen. Deltagarna får analysera hur hållbarhet kan användas som en konkurrensfördel och hur de kan positionera sig på marknaden genom tydlig varumärkesbyggnad och effektiva försäljningsstrategier. Gästföreläsare från branschen delar konkreta exempel på hur de arbetar med sin marknadskommunikation och för att nå ut med sina produkter.
Affärsutveckling och innovation undervisas av personer med erfarenhet av att driva lönsamma och hållbara livsmedelsföretag, eller av att erbjuda affärscoachning inom området. Under projektarbetet utvecklar deltagarna en affärsplan och strategi för att ta en hållbar matprodukt till marknaden. Tillsammans med ett företag eller en mentor från branschen får de analysera marknaden, identifiera målgrupper och testa sina idéer i verkliga affärssituationer. Representanter från branschen har erbjudit sig att handleda och ge feedback på resultatet i det här momentet.
I nära samverkan med branschen
Följande aktörer har varit inblandade i framtagningen av utbildningen och stödjer kompetensbehovet på arbetsmarknaden:
Oh Mungood! (Göteborg), A Better Future (Stockholm), Odlingsbolaget Svalan /Göteborg), VÄRT Sweden (Göteborg). Bottenvikens bryggeri (Luleå), Noah Lokal Mat (Luleå), Ica Kvantum (Boden), CHARM-fabriken (Älvsbyn), Hidden in Grains (Stockholm, Foodmaker (Boden).
Bli expert på hållbar mat idag.
Denna utbildning fokuserar på framtidens hållbara matförsäljare och ger insikter i marknadstrender, affärsutveckling och miljömedveten försäljning.
Frågor?
Har du frågor gällande utbildningen eller önskar veta mer om Almost Educations, ansökningsprocessen eller yrkeshögskolan? Besök vår FAQ-sida eller kontakta Per Myrén på per@almostthere.se.